طراحی حرکت از طریق ایجاد بافت حرکتی

درباره‌ی زبان بدن و روانشناسی آن چیزهای زیادی شنیده‌ایم، اما جدای از حرکات و کنش‌های روزمره‌ای که انجام می‌دهیم، آیا راهی برای خلق زبانی نو هست، زبانی جدای از کنش‌های روزمره، زبانی جدای از کلیشه‌ها، زبانی دراماتیک.

یکی از ارکان اصلی تئاتر حرکت است. اما نه حرکات معمول. حرکاتی برخاسته از جان، حرکاتی که از عمق ناخودآگاه‌مان فراخوانده و ابراز می‌شوند، حرکاتی که خود ما نیز از وجودشان خبر نداشتیم. تاریخ تئاتر پر است از طراحان حرکتی که تلاش‌های زیادی در این زمینه کرده‌اند. طراحانی همچون پینا باوش که به معنی واقعی کلمه دست به خلق زده‌اند و ما را با اعماق نهفته‌ی خودمان آشنا کرده‌اند.

گروه RashDash در این ویدیو گوشه‌ای از تمرینات حرکتی این طیف گسترده را برای‌مان به نمایش می‌گذارد. نشان می‌دهد چگونه می‌توان هر آنچه اغلب به‌وسیله‌ی متن نمایشی انتقال داده می‌شود را با حرکات به نمایش گذاشت. رویکردی که می‌تواند ذهنیت ما را در نگاه به متن نمایشی تغییر دهد و پیشنهادات جالب‌توجهی برای هنرجویان، بالاخص آن‌ها که به پتانسیل‌های حرکت در تئاتر علاقه‌مند اند، داشته باشد. این روند مانند یک کدنویسی حرکتی می ماند تا با وضع قوائدی بتوان آسان تر به ترکیبات پیچیده تر حرکتی دست پیدا کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *