تاثیر سینمای تارکوفسکی بر فیلم «از گور برخاسته ۲۰۱۵» اثر ایناریتو

ایناریتو به این موضوع اشاره داشته که در مواجهه با طبیعت تاثیر زیادی از آثار آندری تارکوفسکی فیلم‌ساز فقید روسی گرفته است. «یادم میاد اولین باری که فیلمی از تارکوفسکی دیدم، شوکه شدم. نمی‌دونستم حالا باید چیکار کنم. فیلم من رو مجذوب خودش کرده بود، چون ناگهان با این موضوع مواجه شدم که فیلم می‌تونه حاوی معانی زیادی باشه که من فکرش رو هم نمی‌کردم» «تارکوفسکی یکی از کارگردان‌های محبوب من ئه. هر وقت به تماشای فیلم «استاکر» می‌شینم، جدای از این موضوع که در مقام یک کارگردان از خودم شرمنده می‌شم، همیشه حس می‌کنم دارم به یه نقاش، یه شاعر، یا یه موسیقی‌دان نگاه می‌کنم. اون سینما رو به تجلی تمام و کمال‌اش رسوند. تارکوفسکی از روایت کلاسیک پا فراتر گذاشت و فهمید که زبان سینما می‌تونه آمیخته‌ای از سایر هنرها باشه تا زبان خودش رو شکل بده». (دو نقل از ایناریتو در ستایش تارکوفسکی)«می‌توان دو دسته از کارگردان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را از یکدیگر جدا کرد؛ دستۀ نخست‌ می‌کوشند تا جهانی که در آن زندگی می‌کنند را به تقلید بازسازی کنند و دستۀ دوم می‌کوشند تا جهانی ویژۀ خود بیافرینند. این دستۀ دوم، شاعران‌ سینما هستند. برسون، داوژنکو، میزوگوشی، برگمان، بونوئل، کوروساوا و آنتونیونی از این دسته‌اند، نام آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مهمترین نام‌های تاریخ سینماست. آثار دشوارشان از الهام درونی آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سخن دارند و از این‌ رو همواره با ذوق همگان‌ خوانا نیست.»(آندری تارکوفسکی)

آثار تارکوفسکی استوار بر دو تم اساسی است که یکی حدیث‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نفس و دیگری سویۀ معنوی آثار اوست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *